God zoekt

Week 7 – Mens waar ben je

Het overkomt ons allemaal wel eens dat we iets niet kunnen vinden. En wanneer je dan ook nog eens geen tijd hebt om te zoeken, kun je behoorlijk in de stress schieten. Maar op het laatste moment zie je het liggen en ben je heel dankbaar dat je je auto kunt starten. Nu maar even wat tijd inhalen op de snelweg om toch nog op tijd te komen, met het gevolg dat je een prent krijgt voor te snel rijden. Tja, hoewel je het hier niet mee eens zult zijn, heb je dit toch aan jezelf te wijten.

Ook God zoekt met een doel. En wel een heel specifiek doel! Hij zoekt geen dingen maar mensen, God zoekt jou en mij. Tja, daar moet je misschien even over na denken. Want waarom zoekt God mensen? Het antwoord is zeer bemoedigend. Omdat God weet dat we zonder Hem het werkelijke doel van ons leven mislopen.

Toen Adam en Eva gezondigd hadden, verlieten zij Gods aanwezigheid in hun leven. Vanaf toen stonden ze er alleen voor. De gevolgen van hun keuze zien we dan ook onmiddellijk terug in het feit dat ze zich verstopten voor God. Want hun geweten overtuigde hen dat ze fout gehandeld hadden. Maar wat doet God, laat Hij het zo? Het is zo bemoedigend om te zien dat God de Vader het initiatief neemt en op zoek gaat naar Adam en Eva. Wist God dan niet waar ze zich verstopt hadden? Jazeker, maar God verlangde dat ze zelf zouden antwoorden op Zijn roepstem; ‘Adam waar ben je’?

Vanaf die tijd is God naar de mensen blijven kijken om hen terug te roepen in Zijn aanwezigheid. Hij heeft daar een enorme prijs voor betaald, door het offer van Zijn zoon. En in het terugroepen van de eerste mens Adam, roept God in de laatste Adam, Jezus Christus,ons allemaal terug.  Zie 1 CORINTHIËRS 15:45. Ook vandaag roept, zoekt en kijkt God nog steeds naar ons. David getuigt hiervan met deze woorden: “De HEER kijkt vanuit de hemel naar de mensen om te zien of er één verstandig is, één die God zoekt” PSALM 14:2.

Misschien vindt je het maar lastig dat God vanuit de hemel kijkt. Maar bedenk wel dat Hij dit doet met een doel. Hij kijkt of er nog verstandige mensen zijn die echt naar Hem op zoek zijn. Want laten we eerlijk zijn, we kunnen toch niet zomaar voorbij gaan aan alle bewijzen dat God bestaat? Maar de tekst uit deze Psalm toont ook aan dat er niet zoveel mensen zijn die verstandig zijn en op zoek zijn naar God. Dit vers zal ons doen nadenken of we met Hem of zonder Hem willen leven.

Wie de keuze gemaakt heeft om Jezus te aanvaarden is in de ogen van God een ‘gevonden mens’. Je bent dan teruggekeerd tot God de Vader die oneindig van je houdt. En hoe waar is dan dit feit: “De HEER laat immers voortdurend zijn ogen over de aarde rondgaan en biedt iedereen hulp die hem met heel zijn hart is toegedaan” 2 KRONIEKEN 16:9. God zoekt doelgericht naar mensen die Hem willen dienen. Dan vinden we de echte voldoening van het leven zoals de Psalmist het zegt: “In u vindt mijn hart meer vreugde” PSALM 4:7.

‘Wie zoekt zal vinden’, is een bekend Bijbels gezegde. Maar hoe waar is dit voor ons? Voel jij je weggegooid door anderen? Dan is mijn vraag; ‘Heeft God de Vader je al terug mogen vinden’? God zoekt je, denk er maar eens over na. Hij wil je een leven geven dat beter is dan je hiervoor ooit ervaren hebt. Wie die keuze al eerder gemaakt heeft zal dit altijd be-Amen. Laat je vinden door God, ervaar Zijn offer voor het eerst of opnieuw, dan zal Gods hulp je verdere leven vergezellen.

Voor meer studie

Maandag

Psalm 40:11

Ik zwijg niet over uw goedheid

Dinsdag

Psalm 14:2

De HEER kijkt vanuit de hemel

Woensdag

1 Petrus 2:6-8

Kostbaar is hij voor u

Donderdag

Hebreeën 13:12-15

Ons bij hem voegen

Vrijdag

Psalm 4:7-8

In u vindt mijn hart meer vreugde

Zaterdag

Spreuken 3:5

Vertrouw op de HEER

Zondag

2 Korintiërs 5:21

Rechtvaardig voor God

Maandag

Leviticus 20:26

Wees heilig omwille van mij

Ik wens je Gods zegen, Fred.

Datum gemaakt: 3-2-2013
Versie: 4
  • Waardering
  • Hoeveel sterren geeft u dit artikel?